Temaartiklar / fördjupning  Bo i bostadsrätt Bostadsrättsföreningar i Sverige Lagar, länkar, ekonomifakta  Branschguide med utvalda företag/leverantörer Vår Brf - styrelsens egna sidor Nyhetsbrev  
 Senaste
  - 2018
  - 2017
  - 2016
  - 2015
  - 2014

Kategorier
 Balkong
 Bredband/IT
 Ekonomi
 Energi
 Hiss
 Lag och Rätt
 Miljö


 Håll dig uppdaterad!
Med vårt nyhetsbrev får du senaste nytt om bopriser, räntor, nyheter och uppdateringar på bobattre.se. Vårt nyhetsbrev utkommer ca: 10-12 ggr/år.

» Anmäl/avanmäl nyhetsbrev

Koll på stammarna

Ur: Bo bättre • NR 2/2010

Vi börjar med det positiva. – Jag är positivt överraskad över hur medlemmarna reagerar. Jag har inte träffat en enda som varit negativ. De säger att det är jobbigt, men att de ser fram mot att det blir klart, säger föreningens ordförande Tove Möller.

Att styrelsen redan från början varit mycket tydliga med vad stambytet kommer att innebära är nog en viktig förklaring till att det hittills gått så pass smidigt.
– Men det ska bli skönt att få laga egen mat i ett nytt kök, säger styrelseledamoten Jonas Allerstrand, med hämtsalladen i handen.

Förutom alla de vardagliga vedermödor ett stambyte ofrånkomligen medför innebär det mer eller mindre ett heltidsjobb för styrelsen. Hela tiden dyker det upp detaljer som kräver ett beslut. En radiatorstam visar sig vara i så risigt skick att den inte kan behållas som planerat. Ska medlemmarna istället få en elradiator, hur fördelar man den extra elkostnaden rättvist?

En medlem vill åtgärda badrummet i egen regi. Men föreningens entreprenör har ensamrätt under entreprenadtiden, framförallt på grund av att det kan bli en knepig ansvarsfråga om en annan entreprenör kommer in.
– Vi ska kolla om det går att tidigarelägga slutbesiktningen och avsluta entreprenaden tidigare just där, resonerar Jonas Allerstrand.

– Man vill ju vara tillmötesgående, men öppnar man dörren på glänt så är snart andra där och knackar, säger Tove Möller. Men de tycker att det mesta går att lösa, mycket tack vara att man haft turen att ha en entreprenör som lyckas med den svåra balansgången att ge tydliga besked, samtidigt som han är lyssnande och tillmötesgående. så till det stora bakslaget. Hastigt och inte så lustigt meddelade föreningens lokalhyresgäst att man inte kunde bedriva sin verksamhet på grund av störningarna. De krävde en ersättningslokal på stört.

Föreningen förlorar alltså en hyresintäkt samtidigt som man tvingas betala för ersättningslokalen.
– Det blev en dyr läxa att inte ha bra framförhållning gentemot hyresgästen, konstaterar Jonas Allerstrand.

Lärdomar: Se till att föra en dialog med företag som hyr lokaler. Och se till att detta dokumenteras skriftligt. I Brf Vattenspegelns fall tycker man sig varit tydlig gentemot sin lokalhyresgäst, men det räcker inte långt när kraven kommer. Svart på vitt är vad som gäller. Det är jobbigt nu, men Tove och Jonas ser en ljusning.
– Nu har vi möjlighet att se vad vi kan göra med en så fantastisk lokal, säger Tove Möller. För det är verkligen en lokal med potential, som mäklaren skulle uttrycka det. Lite speciell planlösning men stora fönster med utsikt över Pålsundet och Riddarfjärden.

– Vi har tagit hjälp för att göra en marknadsanalys av hur vi bäst ska utnyttja lokalen. Kanske är det bättre att göra om den till lägenheter, säger Tove Möller.

Följ Brf Vattenspegeln stambyte i vår blogg

Ladda hem!
Missa inte att ladda hem våra dokument:
Guide – åtgärda stammarna


Text: Erik Hörnkvist, Senast uppdaterad 2010-05-30  |  Tipsa en vän

© 2006 - 2024 Hittabrf.se och Bo bättre
Sveriges största faktaplats om bostadsrätt och bostadsrättsföreningar
Prenumerera | Kontakta oss | Om oss | Annonsera