Temaartiklar / fördjupning  Bo i bostadsrätt Bostadsrättsföreningar i Sverige Lagar, länkar, ekonomifakta  Branschguide med utvalda företag/leverantörer Vår Brf - styrelsens egna sidor Nyhetsbrev  
 Senaste
  - 2018
  - 2017
  - 2016
  - 2015
  - 2014

Kategorier
 Balkong
 Bredband/IT
 Ekonomi
 Energi
 Hiss
 Lag och Rätt
 Miljö


 Håll dig uppdaterad!
Med vårt nyhetsbrev får du senaste nytt om bopriser, räntor, nyheter och uppdateringar på bobattre.se. Vårt nyhetsbrev utkommer ca: 10-12 ggr/år.

» Anmäl/avanmäl nyhetsbrev

Föreningen tog fight mot vattenskadorna

Ur: Bo bättre • NR 1/2010

Efter att ha blivit utförsäkrade av sitt förra försäkringsbolag har Brf Herden 8 gjort en rejäl kraftsamling för att få bukt med de eskalerande vattenskadorna. Med teknik, information och genom att sätta press på medlemmarna ser föreningen till att hålla tätt.

Förra våren var det inte kul alls. Vattenskadorna hade eskalerat och helt plötsligt riskerade föreningen att stå utan försäkring. Försäkringsbolaget ansåg sig helt enkelt inte längre ha råd att betala för en ny vattenskada nästan varje månad. Styrelsen fick beskedet om att man snart skulle vara utförsäkrade.

Ni känner den seriöst arbetande styrelsen från reportaget om ett lyckat samarbete mellan förening och förvaltare i förra numret. Så det handlar med andra ord inte om några klåpare, det här är en situation som skulle kunna uppstå i vilken förening som helst.

Vad skadorna berodde på? Ja, frågar man ordförande Ola Schneider så lastar han en viss tv-personlighet som leder ett gör-detsjälvprogram. Men han har redan fått klä skott för så mycket, så vi nöjer oss med att konstatera att våtrumskunskaperna hos den genomsnittlige hemmafixaren inte alltid är vad de borde vara.

Föreningen har dessutom en del byggslarv att fightas mot. Exempelvis har värmerören gjutits fast mellan våningsplanen. När rören hindras expandera släpper de från sina fästen, varvid läckor kan uppstå i skarvar.

– Det var minst sagt stressigt inför sommaren. Men vi fick i alla fall kontakt med ett nytt försäkringsbolag som var villigt att teckna fastighetsförsäkring. Något försäkringsskydd mot vattenskador fick vi däremot inte, men försäkringsbolaget var villigt att diskutera skydd mot vattenskador om vi själva kunde visa på en handlingsplan mot vattenskador, säger Ola Schneider.

Sagt och gjort. Under sommaren 2009 la styrelsen ner mycket tid på att sammanställa en handlingsplan. Receptet blev en kombination av information, inspektion och förebyggande teknik. Det gällde att få medlemmarna att inse det allvarliga i situationen.

För att informationen till medlemmarna inte skulle försvinna bland all annan information i brevinkastet satte man ihop en gul plastmapp med information om kostnadsfördelning vid vattenskada och en informationsbroschyr om förebyggande av vattenskador.
– Det gav bra respons. Det var mycket frågor: Hur mycket vattenskador hade vi egentligen? Vad bör jag göra just i min lägenhet?

Många bostadsrättsägare saknar uppenbart kunskap om ansvars/kostnadsfördelning vid vattenskada.
– Man tror att det är som när man kör bil. Att det som kommer bakifrån är gratis, säger Ola Schneider. Blotta vetskapen om att grannens vattenskada kan drabba även mig ekonomiskt skapar plötsligt ett tryck att hålla lite ordning på grannen också.

Många medlemmar ville att styrelsen skulle komma och titta på den enskilda lägenheten. Men det avstyrde man klokt nog. Har man inte kompetens ska man akta sig noga för att komma med råd. Detta löste man istället genom att teckna ett särskilt avtal om inspektioner med den rörfirma föreningen brukar anlita.

Inspektionerna av alla lägenheter pågår just nu.
– Efter inspektionen ser vi till att alla boende får ett dokument om läget i just deras lägenhet och eventuella brister. Detta får de kvittera. Då hamnar vi i ett bättre läge om det senare skulle uppstå en vattenskada. Man har vetat om bristerna, så det blir mer eller mindre tal om ett vållande, säger Ola Schneider.

Ett rent skadeståndsmål har dock troligen osäker utgång. Domstolen tenderar att se den enskilde medlemmen som en svag part och är givmild i sin bedömning. Men i de flesta fall räcker det med den moraliska pressen.
– En vanlig ansvarsfull boende känner att nu är de allvar och ser till att göra något åt problemet när man får det svart på vitt. Men inte minst är det viktigt att se till att det finns information så att det blir rätt från början när det renoveras, menar Ola Schneider.

I anslutning till inspektionen monteras även en läckagevarnare. Handlingsplanen i kombination med att föreningen också under sommaren påbörjade mycket av det man själva föreslog i planen gjorde att försäkringsbolaget gav föreningen möjlighet att få försäkringsskydd mot vattenskador under vissa förutsättningar.

När alla 240 lägenheter är inspekterade och har fått läckagevarnare under diskbänken kommer föreningen återigen att få försäkringsskydd mot vattenskador, men med en hög självrisk (två basbelopp). Försäkringsbolaget har gett föreningen löfte om mer normala villkor (självrisk på ett basbelopp) om ytterligare vissa saker åtgärdas i fastigheten inom det kommande året.

» Köksmaskinerna en allt större riskfaktor
» Brf Turebergs Allé kartlägger riskerna med vattenskador
» Debatt: Behöver vi en bättre anpassning av försäkringsvillkoren?


Ladda hem!
Missa inte att ladda hem våra dokument:
Under Dokument och dokumentmallar kan du ladda hem följande dokument till din Brf

Checklista vattenskador - Checklista som hjälper dig i jakten på bristerna
Vattenskador - Guiden förebygg vattenskador - En utmärkt grafik som överskådligt visar var riskerna finns. Skriv ut och sätt upp i entrén. Använd den gärna i det egna medlemsbladet eller på er hemsida.



Text: Erik Hörnkvist, Senast uppdaterad 2010-03-10  |  Tipsa en vän

© 2006 - 2024 Hittabrf.se och Bo bättre
Sveriges största faktaplats om bostadsrätt och bostadsrättsföreningar
Prenumerera | Kontakta oss | Om oss | Annonsera