Temaartiklar / fördjupning  Bo i bostadsrätt Bostadsrättsföreningar i Sverige Lagar, länkar, ekonomifakta  Branschguide med utvalda företag/leverantörer Vår Brf - styrelsens egna sidor Nyhetsbrev  
 Senaste
  - 2018
  - 2017
  - 2016
  - 2015
  - 2014

Kategorier
 Balkong
 Bredband/IT
 Energi
 Hiss
 Lag och Rätt
 Miljö
 Renovera/Underhåll


 Håll dig uppdaterad!
Med vårt nyhetsbrev får du senaste nytt om bopriser, räntor, nyheter och uppdateringar på bobattre.se. Vårt nyhetsbrev utkommer ca: 10-12 ggr/år.

» Anmäl/avanmäl nyhetsbrev

Bättre och billigare förvaltning – här är expertens bästa råd.

Ur: Bo bättre • NR 2/2008



Förvaltningskostnaderna utgör ofta en stor del av en bostadsrättsförenings budget. Med en ordentlig upphandling kan priset oftast pressas rejält. Och än viktigare är att få på pränt vad som man faktiskt betalar för.

Betala inte mer än ni behöver, betala inte för sådant ni inte behöver, och betala framförallt inte för något som någon annan ändå utför. Ungefär så skulle man kunna sammanfatta hur styrelsen bör förhålla sig gentemot de företag som erbjuder förvaltning. Ett ofta slentrianmässigt förhållande som alltför ofta bygger på ensidig trohet.

– Mest är man trogen den ekonomiska förvaltaren. Den tekniska förvaltningen är något mer konkurrensutsatt, säger Tom Hansson. Hans företag Tom Hansson Bygg- och fastighetsutveckling AB skötte för ett tag sedan upphandlingen av förvaltningstjänster (ekonomisk och teknisk) åt en bostadsrättsförening med 400 lägenheter.

Föreningen betalar numera 700 000 kronor mindre i förvaltningskostnader. Visserligen kostar det att anlita en extern part för upphandlingen, men för en stor förening är det uppenbart lönsamt. Oavsett storlek bör föreningen helt klart granska de avtal man har.

Som styrelseledamot har man ett stort ansvar för att den gemensamma fastigheten och ekonomin sköts på bästa sätt. De flesta ska lyckas klämma in detta på fritiden. Därför är det viktigt att ha en förvaltningspartner att lita på. De flesta bostadsrättsföreningar anlitar teknisk och ekonomisk förvaltning. Några har själva kompetensen inom ettdera område och klarar den biten själva.

Några klarar sig säkerligen utmärkt helt utan förvaltare, men glöm inte att det i längden kan bli dyrt att underlåta drift och skötsel. Lägg lite krut på förfrågningsunderlaget, det är en viktig förutsättning för att kunna göra en vettig upphandling. Har man begärt in anbud på förvaltning ”i största allmänhet” sitter man troligen och jämför priser för helt olika tjänster.

Genom att använda Aff (Avtal för fastighetsförvaltning) får man ett tydligt förfrågningsunderlag så att det går att jämföra de olika anbuden. Aff-dokumenten är branschstandard för att upprätta förfrågningsunderlag för förvaltningsentreprenade. Här finns en ”checklista” med vars hjälp man kan precisera omfattning, kvalitet och pris för fastighetsförvaltning.

Här finns också anbudsformulär och underlag för korrekta kontrakt.
– I de förslag till avtal man får från flera av de stora förvaltarna ingår ofta inte alla delar som bör utföras. Jag tycker att avtalen ofta är otydliga, säger Tom Hansson.

Det betyder att föreningen med stor sannolikhet kommer att debiteras för en hel del tillkommande arbeten under året.
– Jag tycker att de tjänster som förväntas utföras under ett år ska ingå i den fasta delen, säger Tom Hansson. Men det är inte alltid man kommer billigast undan genom att låta alla arbeten ingå i den fasta årliga ersättningen.

Ta snöskottning till exempel, ingen vet i förväg hur mycket det kommer att snöa, därför måste den entreprenör som ska skotta inom ramen för det fasta priset ta till rejäla marginaler. Genom att föreningen själva preciserat vilka tjänster man vill köpa riskerar man inte att betala för tjänster man inte behöver.

Kanske har föreningen fått förtroende för en entreprenör och slutit ett serviceavtal kring värmeanläggningen, då bör detta givetvis inte tas med i avtalet med förvaltaren. Det går även att använda Aff-dokumenten om entreprenören lämnat ett anbud utan att föreningen först satt samman ett förfrågningsunderlag. Då kan beskrivningen av tjänster användas som en checklista för att stämma av föreningens behov mot erbjudandet.

Genom att man noga dokumenterat innehåll och kvalitetskrav på de tjänster entreprenören ska genomföra blir det lättare att ställa krav. Räkna inte bara med att jobbet blir gjort, utan kräv dokumentation på vad som faktiskt görs. Under året bör man ha minst ett, gärna flera möten där man stämmer av att samarbetet fungerar tillfredsställande för båda parter ochdärefter eventuellt göra förändringar i avtalets innehåll.

Kräv en redovisning av vilka fel som ofta uppstår i fastigheten, då kan ni tillsammans ta fram ett lämpligt åtgärdsprogram för att förhindra att detta uppstår i framtiden. Om den tekniska förvaltaren tar en aktiv roll i driften av fastigheten kan det löna sig att betala en något högre förvaltningskostnad.

En seriös teknisk förvaltare bör kunna presentera förslag på hur driftsekonomin kan förbättras.

Fakta AFF
Aff är ett verktyg för att beskriva och handla upp fastighetsförvaltning. Mindre föreningar använder lämpligen ”Aff Drift och skötsel av fastigheter” som är en mall för upprättande av anbudsförfrågan och kontrakt för mindre driftentreprenader (med årsarvode lägre än två till tre basbelopp) i fastigheter.

Här finns förlagor för att göra en anbudsförfrågan, ett anbudsformulär, en förteckning över de arbetsuppgifter man vill få genomförda och underlag för att skriva ett juridiskt hållbart kontrakt. Beställ på: www.byggbokhandeln.com

Text och foto Erik Hörnkvist, foto Jonas P Ström

© 2006 - 2024 Hittabrf.se och Bo bättre
Sveriges största faktaplats om bostadsrätt och bostadsrättsföreningar
Prenumerera | Kontakta oss | Om oss | Annonsera