Temaartiklar / fördjupning  Bo i bostadsrätt Bostadsrättsföreningar i Sverige Lagar, länkar, ekonomifakta  Branschguide med utvalda företag/leverantörer Vår Brf - styrelsens egna sidor Nyhetsbrev  
 Senaste
  - 2018
  - 2017
  - 2016
  - 2015
  - 2014

Kategorier
 Balkong
 Bredband/IT
 Energi
 Hiss
 Lag och Rätt
 Miljö
 Renovera/Underhåll


 Håll dig uppdaterad!
Med vårt nyhetsbrev får du senaste nytt om bopriser, räntor, nyheter och uppdateringar på bobattre.se. Vårt nyhetsbrev utkommer ca: 10-12 ggr/år.

» Anmäl/avanmäl nyhetsbrev

Mycket pengar i sjön - då bytte Årstaterrassen förvaltare

Ur: Bo bättre • NR 2/2008

Brf Årstaterrassen, en av Stockholms största bostadsrättsföreningar, bytte till en mindre leverantör av såväl teknisk som ekonomisk förvaltning.
Nu betalar man mindre och får ut mer.


För två år sedan satte sig Brf Årstaterrassens ordförande Tor Salvesen och föreningens ekonomiansvarige ner med alla fakturor från den dåvarande förvaltaren – en rejäl bibba.

– Det var massor av småbelopp, de tog ut en avgift för varje liten grej de gjorde. Om två medlemmar ringde och felanmälde samma fel i en tvättstuga blev vi dubbeldebiterade, säger Tor Salvesen. I samma veva ringde en helt nyetablerad förvaltare och erbjöd sina tjänster med både ekonomisk och teknisk förvaltning. Som medlem i en av de största bostadsrättsorganisationerna (som också byggde husen) hade föreningen av gammal vana, eller om det var lojalitet, alltid köpt sina förvaltningstjänster därifrån.
– Visst har de bra kompetens, men jag tror att de dras med alldeles för stora overheadkostnader som de sög ut från oss. Jag tror inte heller att man ska knyta sig för mycket till någon, utan hela tiden vara vaken och se till kostnaderna.

När styrelsen nu fått upp ögonen för de höga förvaltningskostnaderna och framförallt för vad förvaltning egentligen innebär inledde styrelsen nu en diskussion med dåvarande förvaltare.

Framförallt upptäckte man att avtalet inkluderade en hel del tjänster som man varken utnyttjade eller hade behov av.
En hel del pengar i sjön med andra ord. Tack vare dessa diskussioner var styrelsen på de klara med vilka tjänster som föreningen behövde.

Man tog in offerter från ett flertal firmor, även från dåvarande förvaltare. De flesta förvaltare har standardavtal. Dessa bör nagelfaras och prutas. Brf Årstaterrassen har exempelvis inga hissar och har inte behov av så omfattande ronderingar.
Den förvaltare som mer eller mindre satte igång processen visade sig ha det bästa erbjudandet.

Den nya förvaltaren tillhandahöll inte själv tjänsterna utan köpte i sin tur upp dessa av andra företag. Nu har Brf Årstaterrassen tecknat avtal direkt med dessa företag eftersom den nya förvaltaren sade upp sitt avtal med dessa. Helt smärtfritt gick inte bytet av teknisk förvaltare. Det var en del planerade jobb som inte blev gjorda det första halvåret.

Brf Årstaterrassen
Ort: Stockholm
Storlek: 423 lägenheter, 33 hus
Byggår: 1944–47
Bildad: 1944
Uthyrning: 18 kommersiella lokaler

Mer om föreningen »
– Men jag kan ha viss förståelse för det, det måste få ta ett tag för en förvaltare att sätta sig in i ett helt nytt hus, säger Tor Salvesen. Särskilt när det handlar om 423 lägenheter fördelade på 33 hus. Det är lätt att förstå vilken betydelse en god kontakt med förvaltaren har när föreningen är så stor.

– De korta kommunikationsvägarna är den största vinsten, säger Tor Salvesen. Han tycker att den nya förvaltaren har tagit en mer aktiv roll än den gamla. Bland annat har Brf Årstaterrassens nya förvaltare tipsat om att tilläggsisolera krypgrunden, något som spar en hel del energi.

– En ny förvaltare är nog helt enkelt mer på hugget. Jag tror det är sunt att byta ibland, även om det kanske inte skiljer så mycket i pris för tjänsterna, säger Tor Salvesen. Men å andra sidan kan god förvaltning spara många kronor i längden.

Text och foto Erik Hörnkvist

© 2006 - 2024 Hittabrf.se och Bo bättre
Sveriges största faktaplats om bostadsrätt och bostadsrättsföreningar
Prenumerera | Kontakta oss | Om oss | Annonsera