Temaartiklar / fördjupning  Bo i bostadsrätt Bostadsrättsföreningar i Sverige Lagar, länkar, ekonomifakta  Branschguide med utvalda företag/leverantörer Vår Brf - styrelsens egna sidor Nyhetsbrev  
 Senaste
  - 2018
  - 2017
  - 2016
  - 2015
  - 2014

Kategorier
 Balkong
 Bredband/IT
 Energi
 Hiss
 Lag och Rätt
 Miljö
 Renovera/Underhåll


 Håll dig uppdaterad!
Med vårt nyhetsbrev får du senaste nytt om bopriser, räntor, nyheter och uppdateringar på bobattre.se. Vårt nyhetsbrev utkommer ca: 10-12 ggr/år.

» Anmäl/avanmäl nyhetsbrev

MEST förvaltning för pengarna

Ur: Bo bättre • NR 4/2009

Ett ömsesidigt samarbete mellan förvaltare och styrelse är a och o för att föreningen ska få valuta för sina förvaltningskostnader. – Det handlar om att lära känna varandra, säger Ola Schneider, ordförande i Brf Herden 8.

Det är faktiskt förvaltaren, Anders Kindberg på SBC, som själv sätter fingret på den springande punkten:
– Jo, det är en rätt luddig bransch. Många kan säkert känna igen sig i följande scenario: I styrelsen muttras det om hur förvaltaren gör just ingenting. Och när det faktiskt görs något så dyker det raskt upp en faktura där det utförda faktureras som en tilläggstjänst. Men så inte i detta fall. Brf Herden 8 köper ekonomisk och teknisk förvaltning samt fastighetsskötsel av SBC (fastighetsskötseln sköts via en underleverantör).

Ordföranden Ola Schneider är mycket nöjd med vad man får ut av det man betalar för dessa tjänster.
– Att även medlemmarna är nöjda märks väl främst genom att det inte är några boende som ringer och klagar. Att förvaltaren är engagerad och kan sitt jobb är en given förutsättning, men den viktigaste poängen här är att styrelsens roll är minst lika viktig.

– Det handlar om att lära känna varandra, att vi måste veta vad vi vill ha så att förvaltare, fastighetsskötare och ekonom därmed får klart för sig vad de ska göra. Annars kan de ju inte leverera rätt stöd till oss, säger Ola Schneider.
– En del ser det bara som att man köper tjänster. Jag tycker att man snarare ska se det som en hjälp att utföra styrelsearbetet. För att det ska fungera måste man jobba tillsammans, säger Anders Kindberg.

I denna förening fungerar styrelsen alltså just som en styrelse. Inte som i många föreningar där styrelsens huvudfunktion snarast blivit till att själva rycka ut när medlemmarna ringer och klagar på överfulla soptunnor etc. Ett engagemang som på många sätt är beundransvärt. Men det sliter på styrelsen och kan utgöra ett hinder för att rekrytera nytt folk till styrelsen.

– Det här är väldigt viktigt för oss i styrelsen. I vardagen är det fastighetsskötaren och förvaltaren och SBCs kundtjänst som är föreningens ansikte gentemot medlemmarna. De är ju första linjen medan styrelsen snarare blir ”back-office”. För oss handlar det om att vi själva ska överleva. Istället försöker vi få förvaltaren att gå under, skrattar Ola och passar vidare till Anders.

– Många styrelser är rädda att släppa ansvaret…
– För oss handlar ansvaret om att följa upp och veta hur det går, säger Ola. Här har man löst uppföljningen enkelt genom att förvaltaren dokumenterar alla ärenden i en wordfil som uppdateras allteftersom saker händer i respektive ärende, eller nya ärenden tillkommer.
– Den är kanonbra att ha sen när årsberättelsen ska skrivas, tipsar Ola.

Men hur får man då till så gott förhållande?
– Framförallt så måste man ha ett tydligt avtal i botten så att man vet vad det är man köper, för det är en rätt luddig bransch, säger Anders. AFF (Avtal för fastighetsförvaltning)-dokumenten är en bra utgångspunkt. Dels får man ett tydligt förfrågningsunderlag så att det är möjligt att jämföra olika anbud. Genom att med hjälp av ”checklistan” precisera omfattningen av avtalet blir det tydligt reglerat vad som ingår och vad som ska faktureras som en tilläggstjänst.

– Konflikter mellan förening och förvaltare bottnar oftast i luddiga avtal, säger Anders. Men även med ett tydligt avtal i botten kommer det att uppstå nya saker som man tycker ska ingå i den dagliga skötseln. Återigen: förhållandet måste bygga på dialog. I den här föreningen har man exempelvis lagt till i avtalet att fastighetsskötaren direkt ska följa upp medlemmars klagomål på temperaturen.

För att det ska fungera praktiskt har föreningen köpt in en proffstermometer. Genom att snabbt kunna konstatera om det verkligen handlar om för låg värme i lägenheten och i sådana fall snabbt åtgärda problemet spar man antagligen en del pengar i långa loppet. Det är när samarbetet kommit så här långt som föreningen verkligen kan börja få valuta för sina förvaltningskostnader.

– Ibland kan det vara svårt att veta vad man vill ha, eller vad man kanske egentligen behöver. Då är en aktiv förvaltare, fastighetsskötare eller ekonom som lämnar tips och förslag ett väldigt bra stöd. Ska man spetsa till det så gillar vi läget när förvaltaren jagar styrelsen och inte tvärtom, säger Ola. Brf herdens styrelse kom fram till att de ville lämna över driften till en totalentreprenör. Ola resonerar att även om det kanske skulle bli billigare på kort sikt att handla upp var tjänst för sig så vinner man på upplägget.

– Om den tekniska förvaltaren har interna upparbetade kontaktvägar med sina kollegor inom de övriga områdena så får vi en massa mervärden som kanske inte syns. Annars blir det ju vi i styrelsen som måste vara spindeln i nätet. Och det är arbetsamt i en större förening.

» Special: Ekonomisk förvaltning - del 1
» 387 procents skillnad i förvaltningskostnad - del 2

Senast uppdaterad 2009-11-10  |  Tipsa en vän

© 2006 - 2024 Hittabrf.se och Bo bättre
Sveriges största faktaplats om bostadsrätt och bostadsrättsföreningar
Prenumerera | Kontakta oss | Om oss | Annonsera